Iseseisev veebiõpe on kvaliteetaeg iseendale

 
Kaire Viil, koolitusfirma Selged Sihid OÜ juhataja, 7. taseme täiskasvanute koolitaja,  
 
Selle aasta suvi tuleb teistsugune – käime vähem üritustel ning veedame rohkem aega kodus. Noorematele inimestele on veebielu sama oluline kui päriselu. Kasutage internetti ja nutiseadet läbimõeldult ning õppige selle toel iseseisvalt selgeks mõni uus haruldane oskus. 
Täiskasvanud on saanud erinevaid iseseisva õppimise kogemusi, kuid ärge kiigake tahavaatepeeglisse. Jäägu kooliaja iseseisva õppimise mälestused sinnapaika. Keskenduge siin ja praegu õppimisele. Saame ju muudatusi teha praegu, mitte mõeldes mineviku õpingutele või unistades tulevikust. Uurige ka kohalike õppeasutuste põnevaid erialasid. Õppeasutused ootavad  õppima nii koolilõpetajaid kui teist või kolmandat eriala omandada soovivaid täiskasvanuid. 
 
Õppematerjali tasub hoolikalt valida
 
Kevadine eriolukord soosis kvaliteetsete õppematerjalide loomist ning kättesaadavaks tegemist. Rikkalik valik erinevaid kursuseid ning lühemaid õpiobjekte on Eesti ülikoolide ja kutsekoolide digihoidlates; Udemys, Courseras, EDX-s, võõrkeelt on tore õppida Duolingos. Enne alustamist tasub hoolikalt lugeda digiõppe keskkonna tutvustust ja eesmärke. Valige õppematerjale hoolikalt ja kriitiliselt. 
Omal käel uue oskuse omandamine ei sõltu ajast ega kohast. Kandke mõningaid õppematerjale alati kaasas. Siis on ka ootepausidel uus tähendus ning järjekorras seismine on nüüd kvaliteetaeg. Kui loete läbi ühe raamatu, teate autori arvamust; loete läbi kümme head allikat – hakkab tekkima õpitava valdkonna kohta oma arvamus.
 
Leidke mõttekaaslasi ja küsige tagasisidet
 
Hakake  samaaegselt lugema valitud valdkonna ajakirju, blogisid ja eialafoorumeid, kuna seal on veidi lihtsam keelekasutus. Otsige võimalusi, kuidas uusi oskusi või teadmisi päriselus katsetada ning uurige, kus selle valdkonna huvilised peale veebi veel kohtumas käivad. Algatage julgelt vestlusi ekspertidega. Nii saate väärtuslikke kontakte, arendate suhtlemisoskust ning saate kindlust sügisel pikematel erialaõpingutel algust teha. 
 
Looge endale iseseisvaks õppeks inspireeriv keskkond, kus on nägemisulatuses ainult vajalikud vahendid. James Clear kirjutab raamatus “Aatomharjumused” sellest, et hoidke õnnetunnet toovad ning elukvaliteeti parandavad esemed nähtaval. Siis pole põhjust tegevuse vahelejätmiseks või edasilükkamiseks. Halbu harjumusi esilekutsuvad ning keskendumist segavad esemed tuleks käeulatusest peita või sootuks eemaldada. Kõik on teadlikud rööprähklemise mõjust tulemuslikkusele. See vähendab produktiivsust kuni 50%. Näiteks plaanitud ühe tunni asemel õpid mitut asja korraga tehes vaid 30 minutit. Kui me täielikult pole keskendunud, on keeruline tegevust päriselt nautida. Edukaid süvatöötajaid iseloomustab see, et nad suudavad keskenduda ega kuluta aega väheväärtuslikele tegevustele.
 
Õppige iga päev, kasvõi natuke
 
Clear kirjutab, et kui jätate harjutamise ühe korra vahele, siis on see väike äpardus. Kaks päeva järjest ei tohiks harjutamist vahele jätta, kuna siis võib õpiõhin raugeda ning sa ei saa enam endale kinnitada, et olen innukas iseseisev õppija. Mitteformaalsel õppimisel pole tähtaegu, see vähendab pinget ning teid ei tule  häirima väline motivatsioon ehk mõtteviis “ma pean”. Rahulikult omas tempos õppides keskendute paremini kui grupikoolitustel. Anders Ericssoni raamatus “Tipp. Meistriks saamise saladused” kirjutatud 10 000 tunni reegli näide sobib ka iseõppijaile. 10 000 tundi harjutamist tähendab näiteks seda, et tegelete valdkonnaga kaheksa tundi päevas viis aastat järjest. Lisaks vilumuste saamisele tegelete iga päev teadlikult tahtejõu, enesekindluse ning mälu treenimisega. 
 
Kuidas tuua igasse päeva õnnehetki?
 
Igaüks on kogenud millegi uue õppimisel ning selle iseseisval katsetamisel õnnetunnet, mis põhineb hakkamasaamisel ja eduelamusel. Head emotsioonid toodavad ajju dopamiini. Selle tase tõuseb näiteks midagi kaunist vaadates, ootamatut preemiat saades; ka sotsiaalmeedia like toodab hetkeks dopamiini. Paraku on asjatult surfamisel ning küberlogelemisel  negatiivseid külgi rohkem.
Teadlikul õppimisel ja uute oskuste katsetamisel kogete eduelamust ning Mihály Csíkszentmihályi kirjeldatud kulgemise tunnet – seisund, kus oled tegevusest nii haaratud, et kõik muu ununeb. Iseseisev õppimine on suurepärane viis olla iga päev õnnelik. 
Kui valite iseseisvaks õppeks digikursuse või  uue eriala, siis ärge võistelge kaaslastega, kuna see võib pärssida sisemist motivatsiooni ja vähendab naudingut. Seadke endale ise verstapostid ning premeerige end nendeni jõudmisel. 
Asendage sellest suvest väheproduktiivsed tegevused iseseisva õppimisega. Uute teadmise avastamisel õpite ennast paremini tundma, elu on põnevam, olete avatum ja hinnanguvabam, tulete paremini toime muutustega. Meil pole elukestva õppija elustiili suhtes taganemisteed – head õpikeskkonnad, raamatud ning mõttekaaslased on käeulatuses ja alati kaasas. Eesti vanasõna ütleb, et kui tahad latva ronida, hakka juba täna tüvest peale.