Kuidas nautida kodust töökohta või klassiruumi?

 Kaire Viil, TalTechi Virumaa kolledži keeltekeskuse juhataja, 7. taseme andragoog

Selged Sihid OÜ looja
 
 
 
Uuega harjumine võtab aega mitu nädalat. Jagan oma koduse õppeklassi nippe, mis muudavad päeva kordaläinuks ning tähenduslikuks. Ärka iga päev nagu tavalisel argipäeval. Peale hügieenitoiminguid võimle või tee õues üks pooletunnine tervisekõnd. Seejärel mõtiskle päevatoimingud läbi ning tänu kodukontorile ja kodusele (virtuaalsele) klassiruumile saad koolitusele sõidu aja arvelt teha parema hommikusöögi. Võta  enne arvuti avamist meelerahuminutid ning tee rahuliku muusika saatel peale hommikusööki näiteks hingamisharjutusi. 
 
Soovitan teha keerulisemad tööülesanded enne. Brian Tracy järgi on tülikamate ülesannete ärategemine nagu konna söömine. Ta õpetab, et neela konn korraga alla ning siis võid selle unustada. Hea nipp asjade edasilükkamise ennetamiseks on see, et teed kohe ära need ülesanded, mis võtavad vähem kui kaks minutit. See kehtib kõikides eluvaldkondades. 
Isegi vilunud õppija nig teadmustöötaja suudab korraga keskenduda ehk süvamõelda kuni 45 minutit. Seejärel tee puhkepaus. Loomulikult ei soovitata selleks sihitut veebisurfi. Parem tõuse püsti, liiguta end või vaata paar minutit paarikümne meetri kaugusele. Tüdimuse tekkimise ennetamiseks ära tegele pool päeva järjest ühe ja sama ülesandega – rikasta tööpäeva iga tunni tagant eri ülesannetega. Mõnele sobib eri tegevuste jaoks ümber lülitumiseks ka kohta vahetada, kasvõi tooli veidi nihutada.  Tegele korraga ühe asjaga, siis näitavad tulemused end kiiremini. Ühekorraga võib keskenduda ka 25 minutiks, nagu see on jõukohane põhikooli õpilasele. 
 
Keskendumise ja heade harjumuste kujundamise käsiraamatud õpetavad, et peida kõik segajad ja halbade harjumuste päästikud. See tähendab, et vaigista ka digiseadmete viled-kellad. Kui ühelt veebilehelt teisele surfamine võib ajakava ohustada, mõtle hommikul läbi tänane interneti kasutamise plaan. Hoia töökoht ja selle ümbrus puhas. Pane käeulatusse oma parimad kirjutusvahendid ja märkmikud; vesi ja terviseampsud. Tead ju küll, et vesi annab kauemaks energiat kui kohv ja šokolaad.
Soovitan e-kirju esimest korda vaadata veidi enne lõunapausi, kuna need on ühed suuremad kontoriinimese ajaraiskajad. Tee süda kõvaks ning sorteeri ebavajalikud kirjad kohe prügikasti. Võta kodukontori päevadel kindlasti mitmekümne minutiline täisväärtuslik lõunapaus. Naudi lõunasööki aeglaselt kõikide meeltega. Tunneta selle eri maitsenüansse, lõhnu, tekstuuri, imetle värve. Kasuta ära pealelõunane päikeseküllane aeg ning mine enne järgmist kontorisessiooni parki või metsa energiat saama ning mõtteid korrastama. Las aeg peatub ja kogu maailm oodaku!
 
Treenitud aju suudab päevas pingsalt mõelda 5-6 tundi. Arvesta sellega ning juba seitsmes süvatöö või -õppe tund pole kaugeltki enam nii tõhus.  Tihti soovitatakse keerulisemad ja vastutusrikkamad ülesanded võtta ette päeva esimesel poolel. Tegelikult saavad ka õppijad olla koduses klassiruumis enda vastu ausad ning kui oled öökulli-tüüpi ehk aktiivne päeva teisel poolel, siis jäägu vanasõna “Varane linnuke leiab tera” lõokese-tüüpi inimestele. Usalda oma sisemist kella ja kuula seda. Kodukontoris on see enamasti võimalik. 
 
Inimene ei peaks päevas üle kaheksa tunni töötama. Siis jääb mitu tundi pere, hobide, spordi ja muude elurõõmu allikate ning taastumise jaoks. Lemmikajaviitega tegeledes on võimalik saavutada eriline vooseisund – naudid tegevust nii, et ei märkagi aja kulgu. Loodan, et tunned seda ka töö- ja õppeülesannete tegemisel. 
 
Võta kodukontori tööpäeva viimased paarkümmend minutit selleks, et panna kirja homse päeva paar suurimat ülesannet, eesmärki. Kirjuta ka enne magamaminemist jaapanlaste kombel kenasse pabermärkmikusse, kolm asja, mille eest oled tänasele päevale tänulik. See toob enne magamaminekud ajju positiivsed tunded. 
 
Kodukontor on tore elustiil, kuid üksi töötamine on siiski psühholoogiline ohutegur. Kindlasti vaatame peale seda kevadet tööl, kursustel ning koolitustel käimist teise pilgu ja uute mõttemustritega.